4 adviezen voor het inlenen van technisch personeel

Geen stilstand op de bouw, vermijd onnodig herstelwerk en voorkom onnodige kosten door direct het juiste, technische personeel in te lenen. Uit ervaring in de markt blijken 4 adviezen te helpen om direct meer ‘first time right’ personeel in te lenen. Goed voor de eindklant, goed voor personeel en beter voor het budget. Wij zetten voor jou als bemiddelaar van personeel in te techniek deze 4 adviezen op een rijtje. 

  1. Praktijkgerichte detacheringspartner
  2. Vraag altijd om goede referentiechecks
  3. Nee, niet voor een dubbeltje op de 1e rij
  4. Communiceer goed met de werklocatie

Advies 1 - Praktijkgerichte detacheringspartner

Een open deur zou je zeggen… In praktijk blijkt dat veel minder het geval. De schreeuw om personeel is hoog en dus is elk beetje hulp fijn. Praktijkervaring gaat niet over bedrijfsgrootte van de detacheerder of hoe bekend hun merk is. Kennis van de praktijk gaat over de persoon die bij de uitlener werkt. Zo kan je snel scannen of jouw contactpersoon meer of minder ervaren is:

Hoe lang recruit jouw contactpersoon al in de techniek
Hoe goed vraagt het contactpersoon de aanvraag of vacature aan uit jou. Om precies te weten wat je vraagt qua technisch medewerker
Noem een aantal technische specificaties en ervaar hoe de kennis is
Laat een paar selectiecriteria op en laat jouw contactpersoon deze noemen
Vraag altijd om een CV opgesteld door jouw contactpersoon, review de relevantie van de beschrijving

Het inschatten en vaststellen welke ervaring jouw contactpersoon heeft, die gaat recruiten of bemiddelen in technisch personeel is zeker de eerste keer heel belangrijk. Eenmaal aan de slag met elkaar zal de praktijk aantonen of de uitlener jouw behoefte en bedrijf goed snapt.

 

Advies 2 - Vraag altijd om goede referentiechecks

Referentiechecks wordt zeker niet altijd gedaan. Drukte en snelheid laten dit nogal eens erbij inschieten. Dan gaat het fout. Referentiechecks helpen een betere kandidaat inschatting te maken. Een referentiecheck moet over het werk, de uitvoering van de taak en gedrag op het werk gaan. Ook hier een paar extra aandachtspunten:

Welke werk met welke taken heeft de technische kandidaat recent uitgevoerd? 
Was de kwaliteit van het geleverde werk voldoende?
Wat is de mate van zelfstandigheid in het uitvoeren van het werk?
Werkte de kandidaat alleen of meer in een teamverband. Hoe verliep dat?
Als er 1 aandachtspunt is wat beter had gekund qua werk, welke is dat?

Kortom, een referentiecheck is een waardevolle aanvulling op het CV en het intakegesprek van jouw contactpersoon doet met een kandidaat. Zodoende is er gedegen voorwerk gedaan waardoor de kans op een goed, passende technisch medewerker sterk toeneemt. En dus minder risico op problemen en faalkosten.


Advies 3 - Nee, niet voor een dubbeltje op de 1e rij

Ja natuurlijk, iedereen wil over goed, goedkoop én snel over technisch personeel beschikken wanneer dat nodig is. Nou, die 3 zaken komen zelden tegelijk voor. Heel goed personeel duurt wat langer qua zoeken. Heel goedkoop personeel is doorgaans niet de van de hoogste technische kwaliteit. Kortom, wees als vrager realistisch.

Goed personeel in de techniek zoals werkvoorbereiders, leidinggevend monteurs en technisch specialisten zijn schaars. De vraag is bij technisch installateurs zeer hoog. Wil jij voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dan zul je (veel) concessies moeten doen… Wil je dat niet en sta jij en jouw bedrijf voor kwaliteit, stem dan de verhouding tussen inleentarief en gewenste kwaliteit goed met elkaar af. Let ook op of de kandidaat een acceptabel tarief ontvangt en of het inleentarief niet juist door de marge wat aan de hoge kant is. Dan denk je een kwalitatieve inzet te doen en mogelijk al snel een ontevreden techneut op jouw project.


Advies 4 - Communiceer goed met de werklocatie

Het inlenen van technisch personeel gebeurt bij middelgrote en grote bedrijven vaak door iemand anders dan de begeleider (chef) op de bouw of het project. Niet zelden vanuit een regionaal of hoofdkantoor. Doordat verwachtingen of kennis verschillen ontstaan op de werkvloer zeer regelematig problemen. 

Een voorbeeld. Een inkoopplanner regelt met een detacheerder extra monteurs. Na zoeken en selecteren gaat de eerste monteurs naar het project. De eerste instructie volgt en dan schrikt de uitvoerder…. blijkt dat de kandidaat hoogtevrees heeft. Tja, installatie op hoogte, dat was niet afgestemd tussen de uitvoerder en zijn inkoopplanner en dus ook niet met de detacheerder. Kortom, geen werk verzet, achterstand qua werk en verloren tijd en kosten voor alle partijen.

Goed doorvragen, werkzaamheden scherp hebben en compleet communiceren voorkomt een hoop gedoe.


Bluebeaver voor puur technisch personeel

Ook direct je inleen van technisch personeel goed regelen en weten dat deze 4 adviezen voor beter inlenen worden gehanteerd? Kies dan voor inleen en bemiddeling via BlueBeaver. Klik voor meer informatie over inlenen of vul direct jouw vrijblijvende aanvraag in.

 

Bel me terug.

Zet ons aan 't werk

Bel mij terug

Hi there!

Heb je nog geen account?
Maak er dan direct één aan!

Inschrijven

BlueBeaver gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en haar diensten te optimaliseren. Lees onze privacy verklaring