De flexbranche is de afgelopen jaren sterk veranderd en blijft zich snel ontwikkelen. Veel bedrijven realiseren zich de waarde van flexibele werknemers en stellen ze in steeds grotere aantallen aan. Hierdoor is de flexbranche enorm gegroeid en zijn er veel nieuwe ontwikkelingen ontstaan.
Eén van de grootste veranderingen in de flexbranche is de opkomst van technologie en automatisering. Bedrijven gebruiken steeds vaker software om werknemers te beheren, contracten te ondertekenen en betalingen te verwerken. Dit maakt het proces voor bedrijven en werknemers eenvoudiger en efficiënter. Ook de krapte binnen de technieksector is een belangrijk verandering de laatste jaren. Hierdoor richt bedrijven zich steeds meer op het behouden en boeien van beschikbaar talent.
Ook is er een groep ondernemers die heeft afgebouwd in hun flexschil. De reden die wij van hun hebben gehoord: veel slechte kwaliteit gekregen, hoge faalkosten en dus laag of geen rendement op de projecten en lage betrouwbaarheid op de beschikbaarheid van personeel.
Ook de opkomst van freelancers en zelfstandigen speelt een belangrijke rol in de ontwikkelingen in de flexbranche. Steeds meer mensen kiezen ervoor om zelfstandig te werken, in plaats van in dienst te zijn bij één bedrijf. Hierdoor is de vraag naar flexibele werkoplossingen toegenomen en zijn er nieuwe bedrijven ontstaan die zich op deze markt richten. Momenteel zijn het vooral veel uitzenders en detacheerder die op deze groep inspelen en aansluiten proberen te vinden bij deze groep. Sommige zzp'ers vinden uitzendbureaus nuttig omdat ze hen helpen bij het vinden van opdrachten en hen ondersteunen bij het afhandelen van administratieve taken.
Onze ervaring is dat veel zzp'ers negatief over uitzendbureaus denken omdat ze het gevoel hebben dat ze te veel geld afdragen voor de diensten die ze bieden of omdat ze niet tevreden zijn over de manier waarop ze door het uitzendbureau worden behandeld. Ze voelen zich vaak een alternatief voor hun "eigen" uitzendkrachten of detacheringskandidaten. En ander belangrijk gemis is dat zzp-ers ervaren is dat ze geen gelijkwaardige gesprekspartner vinden bij deze bedrijven. De kennis van en over de technische inhoud van hun werk ontbreekt en zijn vinden geen oor voor hun ondernemersvraagstukken. En tot slot is dan vaak de onderhandeling over het uurtarief de druppel. De pogingen om hun tarieven omlaag te praten om zo doen een betere marge te realiseren schiet vaak in het verkeerde keelgat. De samenwerking is dan ook vaker een noodzaak dan een persoonlijke wens.
Het zijn deze ervaringen en feedback van ruim 100 zzp-ers die ons hebben geïnspireerd om dit anders te doen. Sinds 2 jaar is netwerkorganisatie Blue Beaver B.V. een feit. Onze naam staat voor de Ijver van de bevers, de kwaliteit van hun dammen en werkwijze, de samenwerking om hun eigen leefgebied te beschermen en te onderhouden. Blauw staat voor zuiver en transparantie in onze communicatie en ons handelen.
De flex-branche blijft zich snel ontwikkelen en het is interessant om te zien wat de toekomst nog zal brengen. Blue Beaver blijft ontwikkelen en zal veel tijd en aandacht besteden aan de ervaringen en belangen van de vele techneuten in Nederland die kiezen voor hun zelfstandige bestaan. Samen kunnen we een sterk netwerk realiseren waarin iedereen doet wij hij goed in is en waar de eerlijk en transparantie de basis is.
Ben je ook benieuwd hoe wij jou en jouw bedrijf kunnen ondersteunen en bent je benieuwd wat dat voor jouw oplevert? neem dan contact op of laat je gegevens achter. Wij plannen graag een vrijblijvende en gratis adviesgesprek voordat we überhaupt aan de slag gaan. En wij beloven dat je altijd iets wijzer wordt van dat gesprek.
bron: BlueBeaver